inaintaiwan.reismee.nl

Sidemen/Candidasa

maandag 24 februari,

In het oosten van Bali omringt door een prachtig heuvellandschap ligt het hooggelegen plaatsje Sidemen. Het draait hier, naast de omgeving, voornamelijk om rust . De rust van Sidemen voelt voor ons na de drukte van Canggu en Ubud aan als een verademing. Je vindt hier nog accommodaties die ver over de uitgestrekte rijstvelden uitkijken. Omdat dat een van de redenen is voor veel reizigers om naar Sidemen te komen, worden er steeds meer accommodaties bijgebouwd. Ook dit plaatsje zal, naar verwachting over een aantal jaren helemaal ontdekt zijn door toeristen. We zitten echt tussen de rijstvelden en de kokosbomen en in de verte zien we de berg Mount Agung liggen. Het is een actieve vulkaan die ook de hoogste berg is. Vanmorgen zijn we om 1100 uur de “taxi” ingestapt, het duurde weer even voordat we Ubud uit waren. Wanneer houd Ubud op? De chauffeur vertelt dat hij in de zomermaanden een uur nodig heeft om een beetje uit de stad te komen, het is nu al druk! Na ruim 1,5 uur bereiken we onze volgende plek “Villa Karma Loka”, net even buiten Sidemen. Nu dachten we daar “even” naar toe te lopen… nou dat gaat dus niet, veel te steil allemaal. De middag brengen we door op het balkon. Dit is denk ik wel het mooiste uitzicht ooit vanuit een kamer die we de afgelopen jaren geboekt hebben. Alsof je in de bioscoop zit en een groot beeld voor je hebt van rijstvelden. Wat gaan we hier doen? Morgen gaan we een paar uur op de scooter rondtoeren. We zijn ons er bewust van dat dit een bijzondere plek is met dit balkon en dit uitzicht, We voelen ons gelukkig en rijk. Het is hier heel kleinschalig, ik denk 10 huisjes. Voor ons, in het dal, rijden soms wat motors/scooters en dat is het wel. We eten wat in het restaurant, en gaan later lekker op het balkon zitten en genieten van het uitzicht. Ina snijdt nog een paar mangostans (die we uiteraard veel te duur hebben gekocht) open, en later laten we nog 2 drankjes brengen. Helaas geen cocktails, dit is een wijnglas met een soort jenever? arak? Niet iets voor een volgende keer. Ina regelt 3 kaarten via Greetz voor de familie thuis, en ook boeken we weer 2 nachten vooruit. We gaan naar de plaats Candidasa, nooit eerder van gehoord overigens. Op een site van de 10 mooiste stranden ligt er hiervan 1 op 4 kilometer afstand. Ook zitten we nog dicht bij andere plekken die we willen opzoeken per brommer. Ondertussen wordt er aan de deur geklopt, willen we hier eten vanavond? Zoja wat dan? dan kunnen ze het voorbereiden. Heerlijk allemaal zoals dat weer gaat. We eten op een mooie plek, rondom is het een open restaurantje met een paar tafels, in de duisternis zien we verder wat kleine lampjes branden van een dorpje. Het is stil en donker. De tjik tjaks laten zich binnen in ons huisje zien op zoek naar vliegjes, in de tuin en op ons dak horen we de gekko`s (op Sumatra hebben we wel apen op het dak gehad, dus dit valt mee). We zitten midden in de natuur. Het blijft een bijzonder land, vriendelijk, mooie natuur, afval langs de straten, kapotte straten, warm, regen, onweer, en afdingen, toon respect, blijf vriendelijk……...en laat je gaan, maak je geen zorgen en laat het over je heen komen. Zoals wij nu zo weer reizen weet je toch niet allemaal hoe het morgen gaat of waar we overmorgen weer slapen. en dat willen ook graag zou houden.

dinsdag 25 februari,

Het is zo warm vannacht, de ventilator aan het plafond draait maximaal maar die voel je amper, er is geen airco want dat is niet nodig omdat we veel hoger zitten stond ergens. We liggen in bed en luisteren naar tjik tjaks, blaffende honden en schrikken dan echt van een het luide geluid boven in het hoge plafond boven ons bed. Dat moet een gekko zijn. de klamboe houden we gesloten rondom ons bed en liggen lang wakker. De volgende ochtend zijn we ook vroeg wakker, brommers, honden, hanen, goedemorgen in Sidemen. Het ontbijt is heerlijk, het uitzicht geweldig, Wat een mooie plek is het hier. Om 10:30 uur hebben we afgesproken om met 2 motoren met gids hier een paar uur rond te rijden in de omgeving. Hadden we zelf niet wat kunnen huren voor 4 euro per dag voor een scooter? Misschien wel. Je rijd wel onverzekerd als je geen motor rijbewijs A hebt. Die heb ik wel maar niet mee, en ook geen internationaal rijbewijs. Wel zie je gewoon iedereen brommers huren en rijden hier op Bali. Wij hebben besloten om dat vandaag niet te doen. Voordeel van vandaag is dat we op geweldige plekken komen. Soms steil omhoog, dan weer flink naar beneden op kleine smalle wegen waar iedereen links rijd, gaten in de wegen zitten, honden oversteken...voor vandaag een goede keuze. Ook krijgen we onderweg veel informatie over de vele durians hier, de kruidnagelen, rijst, bloemen, noem maar op. Rond 13:00 uur zijn we terug, net voor de hevige regenbui. Het uitzicht is helemaal weg en het begint hard te waaien. Wij zitten droog aan ons bordje rijst. Verder luieren we wat vanmiddag. Zojuist hebben we weer een keuze gemaakt voor het avondeten om 1900, nu zitten we nog op het balkon van de kamer met een drankje en genieten weer van het uitzicht over de velden en rijstterrassen. Ga je een keer naar Bali, sla Sidemen dan niet over!

woensdag 26 februari,

Vanmorgen om half zeven gaat mijn telefoon, het is Margreet. het gaat niet goed met papa, erg zorgwekkend zoals ze het noemt. Hij is weer in het ziekenhuis opgenomen, nu wegens hartritmestoornissen. Op de nacht van dinsdag naar woensdag is het misgegaan, veel te lage bloeddruk, af en toe zwart voor de ogen en hij is een paar keer wegvallen. Hij wordt in het ziekenhuis behandelt met medicijnen en hij heeft veel pijn. Margreet heeft overleg gehad met een verpleegkundige en terug naar huis gaan is voor ons het beste. Via de ANWB alarmlijn geven we wat gegevens door en 2 uur later hebben we een bevestiging voor een KLM vlucht voor vanavond om 2100 uur via Singapore naar Amsterdam. Wat is dat makkelijk en goed geregeld! Ondertussen denken we nog hoe we het vandaag gaan aanpakken. We zitten tijdens het ontbijt te bedenken dat we toch eerst nog naar de kustplaats Candidasa gaan, hier zijn immers nog 2 nachten geboekt en dan kunnen we vanuit daar later op de dag naar het vliegveld gaan. Om 1130 checken we uit en nemen de auto naar Candidasa, een rit van 1,5 uur. Ondertussen spreken we met de taxichauffeur af dat zijn zoon ons om 1600 uur naar het vliegveld brengt. De kamer aan het strand ziet er weer mooi uit en we eten nog wat, douchen en maken de rugzakken klaar. Nu begint het pas binnen te komen dat we echt naar Nederland terug gaan. Ondertussen heb ik nog een videogesprek met Margreet. er is een uitwendige pacemaker via de lies geplaatst en is verder redelijk stabiel maar ze ziet hem echt achteruit gaan. Om 1830 uur checken we in op het vliegveld en op tijd vertrekken we naar huis. Onverwachts en zomaar een week eerder dan gepland. Bizar, afgelopen donderdag hebben we elkaar nog gesproken met een videogesprek toen was er verder niets aan de hand. Zo zie je maar weer. De afgelopen 7 weken waren heel vreemd, toch zag het er voor onze vakantie stabiel genoeg uit wat betreft de maagkanker. nu is het zijn hart wat fataal lijkt te worden.

donderdag 27 februari,

Om 0130 zitten we weer in de lucht na een tussenstop in Singapore. De eerste vlucht van Denpasar naar Singapore duurde 2 uur, nu maken we ons op voor een zit van bijna 13 uur. Aangekomen op Schiphol zijn we blij dat Marjolein ons op staat te wachten. we hadden al een aanbod van Joke en Herman om ons op te halen vanaf Hoorn of Schiphol, dit is natuurlijk ook wel mooi. Marjolein heeft ons gemist en heeft het ook wel moeilijk gehad de afgelopen dagen door haar opa. Waarom gaan haar ouders toch altijd zo ver en naar vreemde landen op vakantie?

Bedankt voor jullie reactie op onze site, en we hopen dat jullie op deze manier weer konden meereizen.

liefs,

Jelle en Ina

Anja Loos

Wat verdrietig om op deze manier de vakantie te moeten laten eindigen....

Jullie hadden het in het achterhoofd maar nu is het dan werkelijkheid geworden.
Fijn dat jullie evengoed een hele tijd hebben kunnen genieten van al het moois daar en van elkaar .

En dan nu weer naar het 'echte leven' waar jullie dierbaren op jullie wachten.
Hopelijk zijn jullie op tijd bij vader Blouw en kunnen jullie elkaar allemaal tot steun zijn.

Veel sterkte en liefde toe gewenst, Anja

Wiepie Fransen Iedema

Hallo Jelle en Ina,
Prachtige verhalen en wat een mooie belevenis voor jullie. Toch haalde de realiteit jullie in. Hoe is t nu met jullie( schoon)vader?Ik hoop dat hij toch nog opknapt en jullie nog wat langer hem in jullie midden mogen houden. Sterkte en bedankt voor de verhalen en foto's.

Marjolein

Ik heb echt weer genoten van alle verhalen, jullie vakantie is abrupt afgebroken, maar was ook heel blij jullie weer te zien!

Liefs Marjolein